A mai magyar kis- és középvállalatokban dolgozó vezetők egy része, nem tudja igazán pontosan, miből is áll a vezetési munka. Őket nevezem "félvezetőknek". Mi kell ahhoz, hogy vezetővé váljanak?
Mi az a "félvezető"?
Mindenekelőtt elnézést kérek a rossz szóviccért, hogy egy fizikai fogalmat keverek egy tiszteletre méltó tevékenységgel. Talán az eredeti villamosmérnök végzettségem miatt vonzódok ehhez a furcsa gondolati bakugráshoz.
A fizikai világban a félvezető nagyon különbözik a vezetőtől. A vezetőn viszonylag akadálymentes folyik át az áram, a félvezetőn már sokkal nehezebben és mindenféle trükkökre van szükség, hogy mégis átjusson. Ezek a trükkök vezettek a tranzisztor feltalálásához és ilyen tranzisztorok százmilliói működnek abban a számítógépben is, amellyel ezt a cikket írom.
A nem tökéletes vezető és a fizikai félvezető hasonlat abból a nézőpontból jogos, hogy a nem a legjobb vezetőkön is csak trükkökkel lehet "keresztülverni" a szükséges változásokat.
Vezetői tevékenységek
A vezetőt elsősorban az különbözteti meg a beosztottaktól, hogy más munkát végez. A közhiedelemmel ellentétben ez nem merül ki a hajcsárkodásban és letolásokban. Sőt, a hajcsárkodás és letolás csak akkor kerül elő a vezetői eszköztárban, ha a valódi vezetői feladatait előtte nem végezte el. Ezért - hogy ezt a hibát elkerülhessük - vegyük sorra a vezetői feladatokat!
- Célkitűzés. A vezető vezeti a csoportját és egy csoport akkor csoport, ha rendelkezik közös célokkal. Ennek kitűzése a vezető dolga.
- Tervezés. Soha nem fogjuk elérni a kitűzött célokat, ha nincs valamiféle tervünk arra, hogy hogyan is fogjuk azt elérni. Ennek elkészítése is vezetői feladat.
- Szervezés. A vezető csoportot vezet, ahova több ember is tartozik. Egy csoport akkor hatékony, ha a munkamegosztást - a csoport tagok képességeinek ismeretében - valaki előre megszervezi. A csoport ebben még utólag kitalálhat a hatékonyságot javító megoldásokat, de az alap szervezettségért a vezető felel.
- Viselkedés. A vezetési munka lényege nem a fizikai vagy szellemi munkavégzés, hanem az, hogy képesek legyünk a csoportunkban lévő embereket rávenni arra, hogy kövessenek. Ennek legfontosabb eszköze a vezető viselkedése. Az ember csoportban élő lény, s Magyarországon különösen kritikusak a beosztottak a vezetői viselkedéssel szemben. Ezért bizony fáradságos munkával meg kell tanulni, hogyan lehet egy vezető ennek ellenére hatással rájuk.
- Kommunikáció. A kétirányú kommunikáció sokaknak nem természetes emberi adottság. Pedig két fülünk van és csak egy szájunk, mégis sok vezető többet beszél, mint amennyit hallgat.
- Igényszint meghatározás. Az egész ország a túl alacsonyra tett igény színvonaltól szenved. Szemetek az utakon, rendetlenség és fegyelmezetlenség a munkahelyeken. Az alacsony termelékenység miatt becsatlakozni képtelenség az európai munkamegosztásba. Ezért egyre reménytelenebb harc, egyre kilátástalanabb árháború az import miatt fokozatosan zsugorodó belföldi piacokért. A vezető dolga, hogy kielemezze, megtalálja és a megfelelő magasságba feltegye a mércét, a lécet, amellyel a csoportja eléri a versenyképességhez szükséges színvonalat.
- Képzés, önképzés, oktatás, mentorálás, nevelés. A versenyképességhez tudáson, ismeretanyagon és azok megértésén, begyakorlásán keresztül vezet az út. Noha ez mindenki által ismert közhely, mégis a gyakorlatban a napi operatív feladatok végzése közben gyakran elfeledkezünk a holnapot meghatározó legfontosabb teendőinkről. A vezető feladata erre is emlékezni és emlékeztetni.
- Motiválás, normázás, teljesítménymérés, termelékenység, hatékonyság. A vezető a kinevezését felülről kapja és kap mellé egy rakás elérendő teljesítmény értéket is. Ezek olyan magasan vannak, hogy egyedül esélye sincs elérni. Ezért motiválnia kell a csoportját, hogy ebben segítsék őt. Ki kell osztania az elérendő egyéni normákat, meg kell határoznia, hogyan is méri az egyes emberek teljesítményét, hozzájárulását a csoport ereményeihez. Vagy a csoportot kell rávennie arra, hogy úgy érjék el ezeket az eredményeket, hogy kiközösítsék maguk közül azt, aki ezt akadályozza.
- Egy kis emberismeret. Egy vezető munkáját nagyon megkönnyíti, ha képes tudatosan felismerni, hogy a különböző emberi jó tulajdonságokkal rendelkező emberek milyen feladatok végzésében igazán jók, mire optimális őket "specializálni". Ugyancsak hasznos, ha fel van vértezve az emberi aljasság és gonoszság ellen is.
- Csapatmunka, kreatív munka. Egy jó csapat sokkal többre képes, mint a benne lévő egyéni teljesítmények összessége. A jó csapat kialakításának a képessége is tanulható, s a jó vezető képes is ezt megtanulni és alkalmazni.
- Családi ügyek, egyéni "hadrafoghatósági problémák kezelése. A munkahelyre egy kisebb és szorosabb kötelékből, a családból érkeznek az emberek. Óhatatlanul hatása van a munkavégzésre, ha megoldatlan otthoni zűrök nyomasztják a munkatársakat. Ezért én úgy vélem, hogy az ezen ügyekkel is foglalkozni hajlandó vezető tud csak valóban hatékony munkát végezni. Ez nem tolakodás, ez nem beavatkozás mások magánéletébe; lehet ezt diszkréten és jól is csinálni!
- A vezető kényelme. Sokan ezért vágynak a vezetői munkára, mert az jó autóval, elegáns öltönnyel és nyakkendővel, puccos étkezésekkel és egyéb kiváltságokkal jár. Noha a korábbi pontokból kiderülhetett, hogy én nem ezt tartom a vezetői munka lényegének, mégis úgy gondolom, ha ezek a külsőségek hozzásegítik a vezetőt ahhoz, hogy a céljait elérje, akkor bátran használja ezeket is.
A felsorolt 12 pont a "Kis- és középvállalati vezetők ABC-je" című könyvem legfontosabb fejezeteinek címe. Akit a téma részletesebben érdekel, itt talál róla bővebb információt:
http://www.lilium.hu/kkv-vezeto-abc
(Ha a könyv érdekli, azt a fenti címen tudja megrendelni; illetve fel tud iratkozni egy a könyv kb. 1/10-ét felölelő kis ingyenes internetes tanfolyamra is.)