Termelékenység blog

A 10-250 főt alkalmazó középvállalatok hatékonyságát, termelékenységét, versenyképességét javító fogások, trükkök, eljárások, fortélyok a blog fő témája.

Friss topikok

  • Polló László: Kedves HáHá! Köszönöm a biztatást és különösen köszönöm a linket! Gyakorlatilag összefoglalja mind... (2013.04.03. 08:42) Hogyan fogj aranyhalat? 2. rész
  • Polló László: Kedves kgab57! Sajnos nem lehet erre fogni az alacsony termelékenységet. Eleve, a külföldi tulajdo... (2013.02.06. 14:42) A kormány miatt vagy sikertelen?
  • Polló László: @Rossonerooo: Kedves Rossonerooo! . 1) Bár ezért a közgazdászok meg szoktak róni, de nem hiszek a ... (2013.01.05. 08:55) Amiről a kormány nem beszél
  • Polló László: A magyar belföldi piacot meghatározó iszapbirkózásban tényleg annál alacsonyabb az elérhető ár, mi... (2013.01.02. 23:21) Új piac - régi piac dilemma
  • Gina53: Így igaz. Remek játék és észtorna. Most volt Tihanyban a Tűzkert étteremben tarokkverseny 63 fő ré... (2012.10.04. 09:10) Ulti vagy tarokk?

Mikor nevezhetjük bölcsnek a középvállalat vezetőjét? Tényleg hatékonyabb egy cég vezetése egy bölcs ember keze alatt? Ha igen, mitől?

bolcs_cegvezeto.jpgA bölcsesség összetevői

Intelligencia, kreativitás, karizma. Ez kell a vezetőnek! Ezt olvashatjuk a legtöbb helyen. Van azonban egy fogalom, ami ezeket megelőzi. Ez a bölcsesség. Mi sem ér a kimagasló értelmi képesség, az ötletgazdagság és a másokat magával ragadni tudás képessége, ha a világba rosszul illeszkedő célok irányába mozdulnak el!

Egyik kedvenc szociálpszichológusom, Csíkszentmihályi Mihály "A fejlődés útjai" című könyvében leírtak nyomán három elemét célszerű megkülönböztetni a bölcsességnek. Az első a való világ megismerésének a képessége. Ez nem is olyan egyszerű képesség. Korunkban hihetetlen méreteket öltött a média jelenlét az életünkben. Záporozik ránk, akár akarjuk, akár nem. Az oktatásban is jelen vannak a divatok és a burkolt érdekcsoport szándékok. A politika sem az elfogulatlan objektív elemzéseiről híres. A kereskedelmi tévék néphülyítő tevékenysége legendásan hatékony.

Ezért amikor valaki a valódi okokat szeretné megtudni, akkor bizony sokkal mélyebbre kell ásni, mint amik a felszínen felkínált "megoldások". Azok rendszerint csak ilyen-olyan érdekcsoportok egyszerű propagandái. Ásás közben - amikor megismerkedünk az igazsággal - folyton újra kell építeni a világképünket. Ez strapás és rossz érzésekkel kísért tevékenység (pl. hogy tudtak eddig így átverni!). Ez az első "szűrő" a bölccsé válásban és sajnos csak kevesek jutnak keresztül ezen.

Én nagy igazság kereső vagyok, ezért mindig is érdekelt, hogy milyen módszertannal lehet ahhoz eljutni. Meglepetésemre, ez alig téma a tudós emberek között. Csak néhány perifériára szorult, nem divatos gondolkodónál találtam erre vonatkozó tanácsokat. A másik kedvenc szociálpszichológusom, Elliot Aronson ír elég sokat a tudós szakmák érdekcsoportjairól és azok viselkedéséről. Következtetése egy mondatban: ők sem különbek a Deákné vásznánál. A "Viselkedési és hatékonysági kódex" munkacímű készülő könyvemben a való világ megismerését segítő trükkökről is fogok írni.

Az erény

Erény, virtus: ez a bölcsesség második, a cselekvő oldala. Erő, bátorság, felelősségvállalás és a létzónáinkért való felelősség tudata tartozik hozzá. A bölcs emberek létzónái maguktól az egész emberiségig, a világegyetemig terjednek. Viselkedésüket valós ismeretek alapozzák meg és a jövőről való felelős gondoskodás hatja át azokat. Képesek kétségbeesés és ledermedés nélkül elfogadni a sorscsapásokat.

Nem bölcs, aki csak a pénzt, a szexet, az egészségének a megőrzését, a saját biztonságát hajtja. Még akkor sem bölcs, ha ezt egy csoport - például a saját cége - érdekében teszi. A bölcs jelszava: folytathatóság és fenntarthatóság. Ez valószínűleg nagyon régi gondolat; én először Bogár László közgazdásztól hallottam.

Derű

A bölcsesség harmadik eleme a derűs, életörömmel teli létezés képessége. A bölcs emberek általában azzal foglalkoznak, amivel szeretnek foglalkozni. Ezért átjárja őket az a jó érzés, az a tevékenységbe történő belefeledkezés, amit Csíkszentmihályi Mihály "flow"-nak, áramlatba kerülési élménynek nevezett el. Amikor benne vagyunk a történések közepében és magunk is aktívan alakítjuk azt.

Ekkor a világ kitágul és a személyes előnyök elérése mellé, elé nagyobb csoportok, a szakma, egy nemzet vagy akár az emberiség sorsa, előbbre jutása csatlakozik.

A bölcs vezető

Egy vállalat vezetése rengeteg ismeretet kíván. Hála Istennek, a vállalatvezetési ismeretek elég nagy része nincs propagandával megfertőzve. Így itt a nehézséget elsősorban az elsajátítandó ismeretanyag hatalmas mennyisége okozza. Ám amikor a vezetési munka humán oldalára kerül a sor, akkor itt is beindul a ködgép. Például a motivációról hetet-havat összehordtak már. Többféle "versengő" elmélet létezik. Egy kis kísérletező kedvvel azonban hamar el lehet dönteni, hogy a saját cégben melyik ezek közül a használható. A legnagyobb baj a megismerhetőséggel a makrogazdaságban van. Ezt átszövi a politika, a transznacionális vállalatok és bankok lobbiereje, a kezükben tartott média propaganda függönye.

A magyar vezetők cselekvőképességével viszonylag ritkán van baj. Sőt, tapasztalataim szerint inkább a hiperaktivitás, a túl gyakori változtatás, ami jellemző. Ennek oka viszont a szükséges ismeretanyag hiánya. Ezért folyton kellemetlen meglepetések érik, amelyet "rugalmasságnak" nevezett kapkodással próbálnak ellensúlyozni.

A derűs életöröm viszont nagyon kevés magyar vezető sajátja. Nem tudom hogyan csúszott az egész ország a panaszkodás rossz kultúrájának ördögi bugyraiban ilyen mélyre. De sajnos a vezetők is gyakran ilyenek. Miközben a lelkük mélyén erősen optimisták, hiszen ha nem lennének azok, akkor nem céget vezetnének, hanem egy nyugalmasabb tevékenység után néznének. Azt hiszem, sikerekre lenne szükségük, de azt addig el nem érik, amíg a szükséges ismeretanyagot meg nem szerzik.

Miért hatékonyabb a cég a bölcs vezető irányítása alatt?

Ha a vezetők nem vesztegetik el a cégben dolgozók idejét és az energiáit olyan tevékenységekre, amelyek nem fenntarthatók, nem folytathatók - akkor sem, ha politikusok és a sajtóban felléptetett "független szakértők" hada állítja ezt - akkor esély van arra, hogy a cég jó irányba fog elindulni. Különösen akkor, ha a propaganda függönyön átlátva az emberek valós igényeit elégíti ki, szolgálja ki a vállalat. Azokat a valódi igényeket, amelyet gyakran még maguk az érintettek, a potenciális vevők, megrendelők sem látnak tisztán. Ezt megtalálni és erről őket meggyőzni: na ez a bölcs vezetők igazi kihívása.

Ajánlott olvasmány:

Egy kis ingyenes internetes rövid vezetőképző tanfolyam:
http://www.lilium.hu/feliratkozas#vezetokepzes

Címkék: bölcsesség vezetés vezető bölcs

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://termelekenyseg.blog.hu/api/trackback/id/tr94847288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása